måndag, oktober 20, 2008

Jämlikhet? Pyttsan!

Okej, så jag är verkligen inte bruden som älskar att diskutera jämlikhet. Detta är verkligen inte för att jag inte är för jämlikhet, no no! Men jag kan ofta tycka att hela diskussionen spårar ur, i slutändan står tjejer och skriker om att de vill ha det bättre och menar ganska ofta det i den bemärkelsen att männens villkor ska bli sämre. Vilket gör att vi inte längre pratar om jämlikhet utan någon form av "låt-oss-ge-igen-på-dem-som-förtryckt-oss"-kamp, vilket jag inte är redo att skriva under på! Anledningen till att jag snöar in på detta just nu är för att jag frågade syrran (som skulle åka tåg hem t göteborg) va hon sov i för vagn. Hon svarade något nummer och sa i förbi farten att hon hoppades att hon var själv i den. Jag tittade på henne log och sa "Ja, eller att det kommer in en as trevlig o skit snygg kille som du kan prata med hela vägen hem! aha?!" Hon hummade lite och sa "Ja jo, men ja har valt tjejhytt..."


Det stör mig att det finns tjejhytter men inte killhytter, hur tänkte ni SJ? Ja menar, yes jag kan förstå vitsen i att ha separata hytter för dem som vill. Men killarna då? Måste de stå ut med oss bara för att ... vad? Det är samma sak med tjejtaxa som vissa taxibolag kör med, hello! Varför ska vi få det billigare? "Oh stackars tjejer som inte kan betala för sig själv, vi ger dem ett bättre pris..." Nej. Jag vägrar! Precis som jag på dansgolvet demonstrativt vägrar dansa när de spelar låten "Alla som inte dansar är våldtäktsmän" så vägrar jag åka taxi med tjejtaxa eller välja girls-only-hytterna på SJtågen hem till Göteborg, för jag vägrar finna mig i att jämlikhet i dessa fall skall vara att tjejerna får det förmånligare. Någon har missat innebörden i ordet! Så det är så!

Inga kommentarer: